donderdag 3 september 2009

Als de ster maar in de lucht blijft

In een café raakte ik in gesprek met een technicus van de publieke omroep. Hij was pas 22, maar desalniettemin bleek hij er vaak in z’n uppie verantwoordelijk voor dat alle zenders in de lucht bleven; ‘Als het beeld op zwart gaat, moet ik het oplossen.’

Hij deed z’n werk met plezier. Het leek hem niet te deren dat een misser van hem een geboortegolf zou kunnen veroorzaken... ‘Als de ster maar in de lucht blijft’, vermeldde hij tussen neus en lippen door. Dat was de vuistregel die men hem het eerst had geleerd.

Ik vroeg of hij – wanneer hij kwade intenties zou hebben- zelf een filmpje met een militante boodschap zou kunnen maken en dat op alle zenders tegelijk uitzenden.

-Ik moest denken aan dat ene voorval enige decennia terug; een onverlaat brak in op het televisienet van een regionale omroep en deed daar, getooid met bivakmuts, één of andere radicale mededeling. Jiskefet persifleerde die gebeurtenis later fenomenaal met een uitzending van het Gelders Volksleger (zie filmpje hieronder)-

Mijn gesprekspartner van de publieke omroep zei dat het instarten van zo’n filmpje een koud kunstje is. Met een heggeschaar kon hij desgewenst zelfs voldoende schade aanrichten om de Nederlandse televisie voor een week van de buis te halen. Maar waarom ik dat eigenlijk wilde weten...

Ik antwoordde iets in de trant van ‘o, gewoon, interessant’, maar ik zat me stiekem af te vragen wat voor filmpje ik zestien miljoen Nederlanders voor zou schotelen. Een paar uur lang van die koorgezangen die de EO wel eens uitzend, misschien? Een speech van Fidel Castro (die duurden ook uren)? Of toch maar iets educatiefs, Bert en Ernie of zo...

Want kom op, hoe erg is dat nou, zo’n netinbraak?! De publieken proberen toch een beetje los te komen van vaste stramienen! Best kans dat ik er nog redelijk ongestraft vanaf zou komen ook. Zo belangrijk is het allemaal niet wat er uitgezonden wordt. Als de ster maar in de lucht blijft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten