zondag 2 augustus 2009

Doors of perception

Voor mijn twaalfde begreep ik weinig van abstracte kunst. Na mijn twaalfde werd het niet veel beter. Het moet een jaar of tien geleden zijn geweest dat Lars, een vriend wiens artistieke vermogens ik hoog aansla, mij meenam naar het Stedelijk in Amsterdam.
Lars’ interesse voerde ons op een zeker moment langs werken met grote kleurvlakken, waarbij alleen de uitleg ernaast mij een aanknopingspunt bood. Al bordjes lezend, kuierde ik achter hem aan. Totdat ik voor een werk kwam te staan waar tekst en uitleg ontbraken. ‘ Lars’, riep ik, zo luid als de sacrale ruimte toeliet, ‘ van wie is dit?’ Lars kwam naderbij, nam het werk schattend in zich op en zei: ‘ Dit is de dichtgetimmerde doorgang naar een galerij hiernaast.’
‘ O’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten