zaterdag 1 augustus 2009

Volledig verwoest

Wie herinnert zich nog ‘Who is afraid of Red, Yellow and Blue’ van Barnett Newman? Vandaag moest ik bij het lezen van de krant aan dit schilderij denken. In 1986 werd het abstracte werk in het Stedelijk Museum door een 'gek' vernield. Hij zei dat het werk van Newman nog niet af was en dat hij degene was die het met zijn stanleymes had voltooid.

Ik was destijds twaalf en begreep niet veel van non-figuratieve kunst. Mij klonk het dus niet eens zo ongeloofwaardig in de oren.

Een stuk verontwaardigder reageerde ik in 2001 toen de Taliban in Bamyan, Afghanistan, twee gigantische, millennia-oude boeddhabeelden vernietigden. Ik was woest. Wat dachten die barbaren wel niet?

Pas vandaag zag ik in de Volkskrant wat er over was gebleven van de torenhoge kunstwerken: niets.

Alhoewel: ‘niets’?

Twee lege vormen.

Opeens schoot me een regel van de Boeddhistische Hartsoetra te binnen. Die begint met de woorden: ‘vorm is leegte, leegte is vorm’.

Godsakke! Die Talibs! Zouden ze de kunstwerken tweeduizend jaar na dato gewoon hebben afgemaakt?!

1 opmerking: